Bereken je succes
Stel dat je vantevoren weet hoeveel funding je uit je netwerk op kan halen. Hoe zou dat je helpen? Zou je hiermee met een fijner gevoel je campagne ingaan?
Als je namelijk weet hoeveel je uit jouw bestaande netwerk kan halen, dan kun je veel makkelijker en sneller bedenken hoe je dat moet doen. En welke marketingmiddelen je daarvoor nodig hebt.
Je kan je netwerk financiering namelijk berekenen op basis van het netwerk dat je nu hebt. En nog beter: je kan verder berekenen wat je potentieel is als je een vergelijkbaar netwerk weet te bereiken en converteren.
Heel fijn is dat je dus VOORDAT je start precies weet hoeveel funding je kan ophalen. Maar ook dat je precies weet wat je moet doen als blijkt dat dit bedrag te weinig is voor wat je eigenlijk nodig hebt.
Crowdfunding heeft namelijk niks te maken met geluk. Of hopen dat iets viraal gaat en daarmee ineens mega funding ophaalt. Maar alles met uitgekiende strategieen op basis van cijfers die je vantevoren bedenkt. Zodat je tijdens de campagne precies weet wat je wanneer moet doen.
Marketing Power van crowdfunding
Mocht het nog niet duidelijk zijn. Crowdfunding is een enorm sterk marketing middel. En is oorspronkelijk ook ontstaan als reactie op teruglopende financieringsstromen. Om door middel van authentieke marketing een community aan je te binden voordat je daadwerkelijk lanceert. Authentiek omdat de marketing bij crowdfunding volledig transparant is. Geen blabla, maar een eerlijk en oprecht verhaal met een duidelijke boodschap en oproep.
Het mag inmiddels duidelijk zijn: ik zelf ben hier een enorme fan van. Niet alleen omdat ik voor een eerlijk en open verhaal ben. Maar vooral om de impact die ik bij klanten en andere crowdfunders zie door in te zetten op crowdfunding marketing en het bouwen van een betrokken community.
De enorme voorsprong die deze crowdfunders hebben door vanaf het begin in te zetten op een goede benadering van ‘hun’ crowd maakt niet alleen het verschil op korte termijn, maar ook op lange termijn: Denk aan serieel crowdfunden (vaker crowdfunding inzetten voor andere productlanceringen), vervolg financiering of makkelijker en sneller upsellen aan een warme klantengroep.
Het juiste platform kiezen
Je weet nu het grootste verschil tussen de crowdfunding platformen. En waarschijnlijk heb je ook gekeken op overzicht crowdfundingplatformen.nl. Maar hoe kies je nou echt het goede platform dat bij je past? Hoe doe je dat op basis van de verschillende crowdfunding typen?
Daar komt iets meer bij kijken dan ik je in de Starttraining heb kunnen uitleggen. Maar geen probleem. Ook dat ga ik behandelen in een mail die je zal ontvangen.
Campagne pagina opbouw
Ben je er nog? Helemaal top dat je tot hier hebt gelezen!
Net zoals dat het bij het bouwen van een huis belangrijk is dat je weet hoe een huis is opgebouwd en uit welke onderdelen dit bestaat. Zo is dat ook bij jouw campagne pagina. Dit is zowel vanuit praktisch als marketing perspectief cruciaal om te weten voordat je jouw campagne start.
Als je namelijk niet weet uit welke onderdelen een crowdfunding campagne pagina bestaat en hoe deze zich tot elkaar verhouden, hoe weet je dan dat jouw pagina volledig is? En optimaal is ingericht om te converteren?
Geloof me. Er zijn genoeg mensen die met een campagne beginnen zonder hiervan op de hoogte te zijn. En gewoon beginnen met teksten schrijven, andere campagnes bekijken en proberen te kopiëren.
Net als bij een huis. Je kan nog zo leuk beginnen met het uitzoeken van mooie ramen, deuren en misschien al de keuken of badkamer. Als de fundering niet goed is. Of de leidingen zijn niet goed aangelegd, dan heb je nog niks. Dan staat er een badkamer, maar heb je geen water. Of dan heb je die mooie keuken, maar heb je geen stroom of gas.
Check je mailbox
Als je de Starttraining hebt gedaan en tot hier hebt gelezen, dan geloof ik dat jij tot de groep behoort die niet in het wilde weg gaat starten. En snapt dat je alles moet weten over een crowdfunding campagne pagina voordat je ook maar een letter op papier zet. Of ook maar 1 seconde van je pitch video gaat opnemen.
Daarom stuur ik je de komende week 4 emails waarin ik deze kerninzichten ga behandelen. En voorkomen dat je keuzes gaat maken waar je achteraf spijt van gaat hebben, omdat ‘ als je geweten dat …, dan had je het nooit zo gedaan’.
Let op: ben je op deze pagina terecht gekomen zonder dat je Starttraining hebt gedaan, dan zul je de mails niet ontvangen. Registreer daarom nu gratis voor de crowdfunding Starttraining en ook jij kan een crowdfunding master worden!
Dus hou je mailbox in de gaten! Ik zal deze mails de komende week naar je sturen.